De pers over de verhalenbundel 'Wegens geluk gesloten'
 
 
Buitenstaanders die verdomd veel op ons lijken (...) Le Clercq zet ze in een humoristische stijl neer. Opzij
 
Het zit hem natuurlijk allemaal in de stijl die Le Clercq hanteert. Iedere zin verlangt naar een volgende zin, iedere zin zet een beeld neer, een kleine verschrikking, een paradox, een poging te vergeten, een absurditeit.
(...)
Een vreemd soort verlangen naar de solidariteit van de afgrond
dat je ook aantreft bij Charles Bukowski. De Groene Amsterdammer, Kees 't Hart
 
Zelden werd menselijke ellende zo trefzeker verwoord.
Haarlems Dagblad
 
De verhalen zijn rauw, uit het leven gegrepen, of zoals het in het slotverhaal heet: 'Als het geen pijn doet gaat het nergens over.'
(...)
Onopgesmukte verhalen over het leven in de goot, opgediend
met precies de juiste dosis ironie (...) in de stijl van Raymond
Carver. Trouw, Rob Schouten
 
 
Soms kunnen ze het, woorden. Je vastgrijpen, hun kleine weerhaakjes in je zetten en je niet loslaten. Je laten lachen of je adem doen stokken. Je laten zuchten van verbazing of van schoonheid. De woorden van Justine le Clercq doen het allemaal.
Cutting Edge, Annelies Omvlee
 
Le Clercq beheerst de kunst van het weglaten tot in de puntjes. Beschrijvingen van de omgeving, het weer, het uiterlijk van mensen; ze heeft het allemaal niet nodig. (...) Bijna alles wat de lezer moet weten zit in de dialogen. Den Haag Centraal, Thijs Kramer
 
Bekijk de trailer: http://www.youtube.com/watch?v=MedP8n-4MpU
 
 
De pers over de roman 'De roemlozen'                                          
 
 
Le Clercq is een witte raaf: iemand die iets heeft
meegemaakt en dat ook nog eens kan formuleren.
De Standaard, Mark Cloostermans
 
Zulke pijnlijke doorzichten blijven je bij.
Trouw, Nels Fahner
 
 
Ondanks de ietwat afgekloven thematiek houdt le Clercq de aandacht vast, omdat ze beheerst laconiek schrijft en een deskundig oor voor dialogen heeft. De Morgen
 

Hoeveel treurnis het ook beschrijft, De roemlozen blijft vooral een aardig en zelfs lief boek. Volkskrant, Arjan Peters

Le Clercq heeft een rauw en gevoelig boek geschreven. DenHaagCentraal, Thijs Kramer.

Justine le Clercq schrijft een hilarisch en voortreffelijk debuut over Haags kunstenaarsmilieu. Financieel Dagblad, Hans Veldman.

De roemlozen is een opmerkelijk romandebuut. Het is geestig en consistent en laat op overtuigende wijze zien dat hoe een mens zich ook inspant voor eigen of andermans geluk, mislukking altijd op de loer ligt. HP/deTijd, Frank van Dijl.

Een speklaag van oneliners. Het Parool, Jasper Henderson.

In bizarre dialogen en uitvergrote karaktertrekken rekent ze af met de menselijke hang naar het ophouden van schone schijn en eigenbelang. Boekenkrant, Dennis Smits.

(...) het pure enthousiasme waarmee ze elk hoofdstuk, elke pagina te lijf gaat is meer dan aanstekelijk en belooft dat dit het type debutant is bij wie het niet bij 1 boek blijft. Groene Amsterdammer, Joost de Vries

Vianen, 20 juni 2011 - Het oordeel van de ECI vakjury was unaniem: Justine le Clercq verdient deze zomer de erkenning en aandacht voor haar debuutroman De Roemlozen. Haar naam wordt toegevoegd aan de lange rij grote Nederlandse 'Schrijvers van Nu', zoals Bernlef, Arnon Grunberg, Renate Dorrestein, Cees Nooteboom en Dimitri Verhulst, die haar in de afgelopen jaren voorgingen.
Het fenomeen 'Schrijvers van Nu' is de langstlopende literaire reeks in Nederland, in 1978 ge´nitieerd door ECI. Sinds die tijd wordt op speciale wijze een podium geboden aan nieuwe romanschrijvers.

"De Roemlozen is een hilarisch en ontroerend verhaal over ambitie, eerlijkheid, en onmacht in relaties. Of het nu is tussen zelfgekozen vrienden of tussen ouders en kinderen. Het is een mooi geschreven verhaal, humoristisch, maar ook ontroerend", aldus Bart Bulsing van de ECI vakjury.
 
Recensie Volkskrant 110305 Recensie Volkskrant.jpg
 
Recensie Financieel Dagblad 110305 Recensie Fd 001.jpg
 
Recensie 110304 Recensie Den Haag Centraal.jpg

Recensie in de Boekenkrant

Kijk & luister naar de recensie van Miriam Rasch