VERWACHT: NAJAAR 2017 DE NOVELLE 'KRIMP'
 
Afbeelding invoegen
 
 
 
Afbeelding invoegen  

Het pure enthousiasme waarmee Le Clercq elke pagina te lijf gaat is meer dan aanstekelijk en belooft dat dit het type debutant is bij wie het niet bij één boek zal blijven,’ schreef De Groene Amsterdammer over haar debuut De roemlozen.Dat klopt.

In 2013 verscheen Wegens geluk gesloten, haar tweede boek: een indrukwekkende verhalenbundel over moedige buitenstaanders van diverse pluimage.'

Er is weinig verzonnen in haar rauwkomische proza. ‘De werkelijkheid is absurd genoeg,’ stelt de schrijfster, die jarenlang op straat leefde in Den Haag. ‘Mijn verhalen zijn slices of life. Waarom zou je er iets bíj verzinnen?’

In Wegens geluk gesloten draait het om ogenschijnlijke verliezers: een prostituee, een junk, een kankerpatiënt, een geflopte schrijver. Maar hoe treurig hun alledaagse bestaan ook is, ze slaan zich door het leven met dromen en een grote dosis humor:

Ik vroeg me af waarom mensen de zenuwen hadden  gekregen van onze tippelzone. Ik krijg ook vaak de zenuwen: van mensen die voordringen; van doktoren die roeren; van brood zonder chocopasta; maar nooit van mannen die willen en vrouwen die het doen.


 

Quotes

'Sympathieke bundel.'  de Volkskrant

'Fraaie verhalenbundel (...) bevolkt door personages die me nog lang zullen bijblijven.' ****

Het Parool

'Zelden werd menselijke ellende zo trefzeker verwoord.' ****

Haarlems Dagblad

'Iedere zin verlangt naar een volgende zin, iedere zin zet een beeld neer, een kleine verschrikking, een paradox, een poging te vergeten, een absurditeit.'

De Groene Amsterdammer

'Buitenstaanders die verdomd veel op ons lijken (...) Le Clercq zet ze in een humoristische stijl neer.'

Opzij

'Onopgesmukte verhalen over het leven in de goot, opgediend met precies de juiste dosis ironie.'

Trouw

‘Lichte verhalen met een rauw randje, fijn en pijnlijk tegelijk.’

LINDA.


 
Afbeelding invoegen  
Haar vader is een héél bekende kunstenaar, haar moeder een vrouw met
een hysterische inslag. Hoewel Titine niets liever wil dan normaal opgroeien,
hangt de roem van haar vader en de eeuwige verongelijktheid van haar moeder
als een zware schaduw over haar kinderjaren.

Zelfs wanneer ze de afgetrapte villa uit haar jeugd al lang heeft verlaten en inDen Haag,omringd door vrienden, een carričre als scenariste probeert op te bouwen, komt het verleden steeds weer terug. Soms letterlijk, in de vorm van haar moeder die op de meest ongelegen momenten aandacht vraagt voor haar grillen. Of in de vorm van langverdrongen herinneringen, bijvoorbeeld aan Titines verdwenen broertje.

Pas wanneer Titine de confrontatie rechtstreeks aangaat, blijkt de werkelijkheid gecompliceerder dan gehoopt.

Het tragikomische verhaal ‘Nieuwe ronde’ van Justine le Clercq werd door Arnon Grunberg uitgeroepen tot het beste korte verhaal in een masterclass voor beginnende schrijvers.

De roemlozen is Le Clercqs romandebuut: een hilarische én ontroerende geschiedenis over ambitie, eerlijkheid en de onmacht in relaties, of het nu is tussen zelfverkozen vrienden of tussen ouders en kinderen.


 
Quotes

'Hilarisch en voortreffelijk geschreven' Het Financiële Dagblad

'De roemlozen is een fraai debuut. ' HP/de Tijd

'Geslaagd debuut.'Dagblad van het Noorden

'Geestige roman. De grootste kracht van de roman schuilt in de dialogen.'
Boekenkrant

'Hoeveel treurnis het ook beschrijft, De roemlozen blijft vooral een aardig en zelfs lief boek.'
de Volkskrant

'Niet verwonderlijk als je bedenkt dat Arnon Grunberg een van Le Clercqs verhalen tijdens een masterclass tot het beste verhaal van de cursus uitriep.'
Het Parool

'Het pure enthousiasme waarmee ze elk hoofdstuk, elke pagina te lijf gaat is meer dan aanstekelijk en belooft dat dit het type debutant is bij wie het niet bij één boek zal blijven. '
De Groene Amsterdammer

'Een knap debuut.'  HDC Media

'Haar stijl heeft pit; achteloos landen de grappen en sarcastische of diepzinnige opmerkingen in een verhaal dat sowieso al de aandacht vasthoudt.'
Standaard der Letteren

'Het volstrekt authentieke geluid van deze schrijfster trof me diep (...) een debuut van formaat.'
Boekblad